نامگذاری روز ارتش توسط امام(ره) در پاسخ به وفاداری ارتشیان نسبت به انقلاب بود / ارتش حافظ دین و پرچم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

نامگذاری روز ارتش توسط امام(ره) در پاسخ به وفاداری ارتشیان نسبت به انقلاب بود / ارتش حافظ دین و پرچمدار اسلام است

۲۹ فروردین در تقویم به نام غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است که در ایام نهضت خمینی کبیر به صف مردم انقلابی پیوستند و در نخستین روزهای ورود امام(ره) به ایران و قبل از پیروزی نهایی انقلاب اسلامی با بیعت تاریخی خودشان با حضرت روح الله، وفاداری خود به آرمان های اسلام و انقلاب را نشان دادند به همین مناسبت گفتگوی صمیمانه با حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در ارتش داشتیم که مشروح آن در ذیل می آید.

 

۲۹ فروردیندر تقویم به نام غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. همان مردانی که در ایام نهضت خمینی کبیر به صف مردم انقلابی پیوستند و در نخستین روزهای ورود امام(ره) به ایران و قبل از پیروزی نهایی انقلاب اسلامی با بیعت تاریخی خودشان با حضرت روح الله، وفاداری خود به آرمان های اسلام و انقلاب را نشان دادند و بعدها در دوران دفاع مقدس این رشادت و وفاداری را تکمیل کردند.

برای آشنایی بهتر با این ارتش مکتبی و خدمات ارزنده آن به نظام جمهوری اسلامی ایران، گفتگوی صمیمانه با  حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی داشتیم که مشروح آن در ذیل می آید:

اولین و آخرین شهید ترور بعد از انقلاب از مجموعه ارتش است / دشمنان بدنبال انحلال ارتش بودند

ائل: ضمن قدردانی از قبول زحمت، در مورد نامگذاری روز ۲۹ فروردین به نام روز ارتش و اهمیت این موضع بفرمایید.

تعیین روز ارتش تنها بعد از ۲ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) که می توان گفت اولین مناسبت بعد از انقلاب به نام ارگان خاصی بود؛ نشان از اهمیت قائل بودن حضرت امام(ره) به ارتش بود.

از جمله مهترین دلایل این نامگذاری می توان به حساسیت کشور و تلاش دشمنان برای انحلال ارتش در آن دوران اشاره کرد که این اقدام امام(ره) پاسخ به وفاداری ارتشیان نسبت به انقلاب بود که نشان از تیزبینی حضرت امام(ره) نسبت به ارتش است.

دشمنان در آن مقطع سعی داشتند ارتش را یک نیروی ضدمردمی و بیگانه معرفی کنند و جوسازی برای انحلال ارتش می کردند که مدتی بعد در اردیبهشت ماه ۵۸ شهید سپهبد قرنی را ترور کردند.

اولین و آخرین شهید ترور بعد از انقلاب اسلامی از مجموعه ارتش بود که اولین آن شهید قرنی و آخرین آن شهید صیاد شیرازی بود.

ارتش مکتبی دفاع از همه مسلمانان جهان را وظیفه خود می داند

ائل: از تفاوت های ارتش مکتبی و انقلابی با سایر ارتش های جهان بفرمایید.

عمده ترین تفاوت ارتش مکتبی با سایر ارتش های جهان در مشروعیت آن است؛ سایر ارتش های دنیا مشروعیت خود را از قانون گرفتند اما ارتش جمهوری اسلامی مشروعیت خود را از قانونی که برگرفته از اسلام و ولی فقیه است و در نتیجه این مشروعیت از خدا گرفته شده است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نگهدار پادشاهان و سلاطین نیست بلکه حافظ دین و پرچمدار اسلام است و باید ها و نبایدهای آن را دین تعیین می کند؛ لذا ارتش مکتبی دفاع از همه مسلمانان جهان را وظیفه خود می داند.

امروز ارتش جمهوری اسلامی به جایی رسیده است که مقام معظم رهبری از آن بعنوان ارتش حزب الله و متدین نام می برند.

نقش پررنگ ارتش در حوزه های دفاعی، سازندگی و امدادی

ائل: از خدمات ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دفاعی، سازندگی و امدادی بطور مختصر بفرمایید.

بر اساس اصل ۱۴۳ قانون اساسی نیروهای مسلح موظف به مشارکت در بازسازی و سازندگی میهن اسلامی هستند و در همین راستا قرارگاه سازندگی قائم بازوی سازندگی ارتش بوده که با استفاده از تجهیزات مدرن گام های ارزشمندی را در ورود به عرصه های مختلف عمرانی و سازندگی برداشته است.

در حوزه امدادی هم ارتش همواره پیشتاز بوده و در حادثه اخیر سیل در منطقه آذربایجان و حوادثی همچون زلزله خراسان و رودبار و حادثه پلاسکو به امدادرسانی پرداخته و در هرگونه بلایای طبیعی ارتش پیشتاز در امداد رسانی بوده است.

در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هم شاهد رشادت های ارتش بودیم و امروز نیز در حفاظت از کشتی های تجاری عبوری از دریاها و تداوم حیات اقتصادی کشور نقش پررنگی دارد.

همچنین در روزهای انتخابات نیز ارتش با انتقال صندوق های رای از طریق بالگرد و روش های دیگر در گسترده شدن انتخابات و در حفاظت از این صندوق ها نقش ایفا می کند.

همکاری ارتش و سپاه  ترکیب مقدس نیروهای اسلام است

ائل: تعامل ارتش جمهوری اسلامی با سایر نیروهای مسلح چگونه است؟

بر اساس آماری که از دوران دفاع مقدس وجود دارد؛ ارتش عملیات های مشترک زیادی با رزمندگان اسلام در سپاه داشته که منجر به موفقیت شده است.میزان در اینجا بجاست که از شهید صیاد شیرازی یادی کنیم که همیشه می گفت ارتش و سپاه کاملا در ذوب شده است و همکاری ارتش و سپاه را ترکیب مقدس نیروهای اسلام می دانستند و در برابر شعاری که دیگران سر میدادند: " ارتشی و سپاه دو لشکر الهی"  این شهید اعتقاد داشت که "ارتشی و سپاهی یک لشکر الهی"

یکی دیگر از صحنه های تعامل ارتش و سپاه در برقراری امنیت در اردوهای راهیان نور می باشد که همه ساله شاهد آن هستیم.رمز موفقیت ارتش و سپاه و سایر نیروهای مسلح در وحوت و همدلی و اطاعت از فرامین فرمانده کل قوا امام خامنه ای است.

ائل: میزان آمادگی ارتش جمهوری اسلامی را در برابر هرگونه تهدیدات احتمالی دشمنان را چگونه می بینید؟

ارتش جمهوری اسلامی در راستای آمادگی مقابله با هرگونه تهاجم از سوی دشمنان سعی در بالا بردن توان خود در همه عرصه ها اعم از سطح دانش نظامی و فنی و تجهیزات داشته است.

امروز شاهد تولید تجهیزات پیشرفته در سازمان خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی هستیم و در حوزه صنعت دفاعی رزمندگان ارتشی در وزارت دفاع موفقیت های چشمگیری دارند و آمادگی کامل در برابر هرگونه تهدید احتمالی از سوی دشمنان دارند.

کارکنان و فرماندهان ارتش در بالاترین سطح بصیرت و ولایتمداری قرار دارند

ائل: میزان رشد معرفتی و عقیدتی ارتشیان بعد از انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدنه ارتش قبل از انقلاب هم مذهبی و انقلابی بود جز سران ارتش که بعد از انقلاب به سزای اعمالشان رسیدند.بدنه ارتش از ابتدا سالم بود و با روحانیت در ارتباط بودند و پیوستن ارتشیان به صفوف مردم در تحولات انقلاب و بیعت با امام راحل(ره) در ۱۹ بهمن ۵۷ شاهد این ادعا است.

بعد از پیروزی انقلاب و تغییر فضا و با ورود نیروهای جوان و مومن به ارتش،  رشد و تعمیق بینش انقلابی در ارتش سرعت گرفت.پیشتازی ارتش در برگزاری مسابقات قرآن در داخل کشور و در حوزه بین الملل و کسب رتبه در بین ارتش های جهان اسلام و برگزاری جشنواره حدیث در ارتش از جمله موفقیت های چشمگیر در این حوزه است.

از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ارتش مجاهدت های زیادی داشته و با تقدیم ۴۸۰۰۰ شهید و هزاران جانباز در دوران دفاع مقدس و حضور پرشور در عرصه های مختلف کشور نشان از بینش و بصیرت انقلابی در ارتش است و امروزکارکنان و فرماندهان ارتش در بالاترین سطح بصیرت و ولایتمداری قرار دارند.

در مراسم اعتکاف رجبیه امسال ۱۹۷۳۵ نفر از کارکنان ارتش شرکت داشتند و امروز مساجد ارتش از معنوی ترین فضاها است همه اینها حکایت از رشد معنوی کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

 

ائل / صابر عیسی پور

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا